تبلیغات
بنیاد بین المللی غدیر استان فارس - عصمت امام از دید گاه قران 2
پنجشنبه 9 اردیبهشت 1389

عصمت امام از دید گاه قران 2

   نوشته شده توسط: محمد    نوع مطلب :عصمت امام ار دیدگاه قرآن ،

ادامه

 بسم الله الرحمن الرحیم

درباره این آزمون ابراهیم  چگونه انجام گرفته است ، و به عبارت دیگر مقصود از کلمات در آیه مورد بحث چیست ، اقوال و آراء گوناگونی نقل شده است.

آلف: از امام صادق (ع) روایت شده که آزمون ابراهیم به واسطه خدا این بود که در خواب دید فرزندش اسماعیل را ذبح می کند.

به نظر می رسد آنچه در این روایت آمده به عنوان یکی از مهم ترین آزمون های حضرت ابراهیم (ع) بوده است و مقصود اختصاص آزمون ابراهیم بدان نیست.

ب: از ابن عباس در این باره سه تفسیر نقل شده است:

1- خصال یا  سنت های دهگانه ای بود که همگی به نظافت و طهارت بدن مربوط می شوند.

2 – سی خصلت یا دستور العمل از شریعت اسلامی بوده است.

3 مقصود مناسک حج بوده است.

ج: حسن  بصری گفته است کلمات عبارت اند از امتحان ابراهیم به احتجاج او با پرستشگران ستارگان ف ماه و خورشید ، ذبخ فرزندش اسماعیل ، افکندن او در آتش و هجرت او از زادگاهش.

د: ابو علی جبایی گفته است مقصود از ازمون ابراهیم به همه طاعات عقلی و شرعی است.

ه: مجاهد گفته است مقصود از کلمات جمله (( قال انی جاعلک  للناس اماما)) و آیات پس از آ« است. بر این اساس ، امامت از موارد از موارد امتحان ابراهیم بوده است نه مقاصد که پس از امتحان به وی اعطا شده است.

امین الاسلام طبرسی پس از نقل اقوال یاد شده گفته است: (( الایه محتمله بجمیع هذه الاقاویل التی ذکرناها)) آیه همه اقوال یاد شده را بر می تابد. ولی از نظر علامع طباطبایی آنچه از مجاهد نقل شده است در خور اعتنا نیست ، زیرا در قرآ« اطلاق کلمات بر بخش اهیی از کلام معهود نیست.

 



 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.